fredag 3 september 2010

Lägesrapport

Inläggen duggar som vanligt tätt. Dom är antagligen så glesa nuförtiden att jag mest skriver för min egen skull. Som vanligt handlar det mest om jakt med stående fågelhund.

Träningsmässigt finns det egentligen inte mycket att uppdatera om. Denna sommar har inneburit en del andra prioriteringar, har inte löpningen fått så stor plats den är van vid. Träna gör jag alltid. Men har blivit både annat och givetvis mindre. Hade formen känts bra hade det även funnits en del resultat med mitt namn i listan. Har nu egentligen börjat träna för nästa säsong, men lovar inget. Känslan är att träna för skojs skull, men när vader och andra småskavanker känns bra ska lille Peller komma igång med både intervallträning och långpass. Planerare mkt skidåkning denna vinter. Tanken är att det jag ska hålla igång med löpning med 1-2 kvalitetspass och ett långpass. Resten av träningen kommer bedrivas i skidspåren eller på gymmet.

Jakten då, över till det intressanta! :-)
Tyvärr, måste jag säga har jaktsäsongen börjat så dåligt det bara kan. Tre veckor före premiären och fullt upp med att lyckas bra på första delen av jaktprov, dvs. spår och vattenapport. Vad händer, jo hund(/%¤%&¤% går efter en älg och skadar en tand som sedan måste dras ur. 1 veckas vila och antibiotika...
Men det efterlängtade datumet 25 aug infaller ändå och man hoppas givetvis på många fåglar i scäken och ännu fler fina fågelarbeten av hunden. 15 min in på första släpp, hund=)(/(&/%¤%¤¤# går efter renar... kommer tillbaka efter 10 min och ser allmänt loj ut. Efter 1,5 dags jakt till börjar hund?=)()/(&%%¤ halta... vad nu då?? Visar det sig att han åkt på en sträckning, innebär vila en vecka. Efter dagens besök hos en sjukgymnast konstateras en förskjutning i en ryggkota. Knäck, knäck och det är fixat, men ytterligare en veckas vila ordineras. Det är där vi är nu, ingen jakt med hunden på 2 veckor alltså.

Vet att jag med detta också säger att jag har en olydig hund, och bevisligen har jag gjort något galet i lydnadsträningen. Såsom det viktiga stoppkommandot som uppenbarligen inte fungerar som det ska. Sådan här lång vila tär också på den kondition man försökt bygga upp på hund=)/(&/%&¤&%... känns riktigt surt.

Planen var ju att inte bara jaga mkt, utan också gå jaktprov. I skrivande stund känns det som en dålig idé att försöka få hunden till ett förstapris. Käns lugnast att bara jaga med hunden, det är ju därför jag har den hund jag har...

Inga kommentarer: