onsdag 5 maj 2010

Broarna Runt 2010:4

Igår var det dags för det fjärde svängen med Broarna Runt. En klassiskt sträcka där första starten ägde rum 1966. Detta är alltså det 45:e året som Broarna Runt. Intresset har absolut inte dalat. Efter en topp under 80-talets löparvåg med ett rekordmässigt deltagarantal på nästan 1000 löpare, är årets upplaga av den anrika sträckan på god väg mot de siffrorna. I år har snittet legat kring 600 personer, och rekordet är drygt 800 startande.

Jag tycker det är jättekul att Broarna Runt finns och att det är så många startande. Mr Broarna Runt himself, Kjell-Göran Marklund har varit med sedan starten. Någonting som dock är ett litet orosmoment är att de riktiga eldsjälarna börjar vara till åren komna (still going strocg dock). Men den dagen kommer komma när de inte orkar stå som arrangörer.

Vem tar över? Finns det sådana eldsjälar idag? Som kan offra 7 tisdagar varenda vår, år ut och år in, och göra det helt ideellt. Kan ärligt säga att jag inte skulle vilja ta på mig det.

Självklart stod även jag på startlinjen och blev rätt nöjd med loppet. Lyckades tangera mitt årsbästa på 16.11. Det är fortfarande en medioker tid men mitt löpsteg och farten börjar bli bättre.

Dagens tips:

När man springer tävlingar, såsom ovan nämnda Broarna Runt, är det lätt att stirra sig blind på tider. Fundera efter loppet vad som gick bra och vad som gick dåligt. Oftast kommer man på någonting som var bättre än förra tävlingen. T.ex man var pigg längre in i loppet, jag slog den där gubben som alltid spurtat om mig, jag har ingen träningsvärk dagen efter, jag slet som ett djur idag etc. Även om tiden blivit sämre är det oftast någonting som gör att man ändå kan känna sig nöjd med insatsen.

OBS!OBS!OBS!

Idag är det premiär för löpträning med Friskvårdskompaniet. Alla är välkomna.
Det blir klassisk konditionsträning med 6-8 km löpning i lugn distansfart. Det kommer bli extra fokus på löpteknik, där vi går igenom några enkla övningar som hjälper dig till en bättre löpekonomi!

Inga kommentarer: