fredag 23 april 2010

Träning för mig och hunden

Vårkänslorna sprider sig alltmer i min löparkropp och träningen blir också därefter. Känns motiverande och körde mitt hårdaste pass på länge igår. Känner mig en aning sliten idag, och därför blir det lite rehabstyrka och lite alternativ träning på gymmet i eftermiddag.

Passet var en lite annorlunda på fartlek som jag kört tidigare.
3 x (3,2,1 min) med 3 x 200m backe mellan varje set. Totalt blev det 15 intervaller. Farten på 3,2,1 min låg från 3.12 min/km - 3.05 min/km. Helt okej fart för mig i dagsläget med tanke på backintervallerna som agerade som kraftsugande element. Totalt med upp- och nerjobb blev det 17 km.

Känner fortfarande att det är musklerna som är flaskhalsen för att springa fort. Det är bra, eftersom det är lättare att få musklerna vana än att ha rätt flås. Med tanke på de tider jag lyckats göra på Broarna så här långt så är jag lite förvånad. Avsaknaden av fartpass under vintern bidrar ju självklart till att min mjölksyratålighet inte är den bästa. Men flåset finns där, vilket är ett bevis på att man inte behöver springa så mkt. Bara man tränar kontinuerligt, vilket jag gjort med skidor, löpning och styrketräning.

Över till hund och jakt.
Efter helgen i fjällen insåg jag att jag har en i skogen ganska självständig hund som görna beger sig ut på jakt på egen hand. En fågelhund är detta ett icke önskvärt beteende. För att stävja detta beteende har jag under veckan gjort korta turer i skogen med kvalitativ träning av ett systematiskt sök. Dvs. hunden ska inte gå så mkt på djupet utan söka i ett sicksack mönster framför mig. Det är detta man i fågelhundskretsar kallar reviering.

Som tur är har Krut efter ett tag begett sig ut på de där längre turerna. För att få en hund som söker kontakt med mig, utan att behöva styra den med röst eller pipa har jag således låtit han sticka iväg. Sedan sprungit iväg en bit och gömt mig. När hunden väl kommer tillbaka och undrar var husse är hoppar jag fram när han blivit lagom orolig. Sedan har verkligen visat att sådant beteende inte är tolererbart. Resultatet börjar redan visa sig, han blir bättre och bättre på att söka kontakt.

Jag har hellre en hund som söker för mkt kontakt och stöd än tvärtom. Ska man mestadels jaga i skog är detta mer värt. För i tät skog räcker 50 m för att uppsynen av hunden ska vara starkt begränsad.

På söndag startar jag en kurs för fågelhundsdressyr, som jag även gick förra året. En del kanske kan tro att träningen inte gått så bra. Men det har den ju, men målet är att träna samma saker, men med högre krav. Sedan ska jag även gå en kurs inför eftersöksproven, för att i år ska Krut banne mig få gå jaktprov och visa vilken duktig jakthund det är.

Nu, över till exjobb...

Inga kommentarer: