onsdag 14 april 2010

Löparsäsongen 2010 är igång!

Ja, som vanligt glest mellan inläggen. Men har helt enkelt inte haft varken behov att skriva av mig eller något ytterst intressant att redovisa.

Denna blogg såg ju dagens ljus när jag valde att lägga ner min hemsida. Detta som ett sätt att dels förmedla hur jag bedriver min träning och även hjälpa andra som behöver tips och motivation att träna löpning. Att det blev en blogg i stället för hemsida var också att jag skulle kunna ordbajsa om mina andra intressen utöver löpningen utan att känna att man gled från ämnet, med en hemsida om löpning och det plötsligt handlar om jakt eller något annat.

Broarna Runt i Skellefteå hade premiär igår. Känner att min form är långt ifrån några PB på sträckan, vilket heller inte har varit målet med vinterträningen. Jag ser mig själv som en hårt satsande elitmotionär, men det ska vara roligt att träna. Under vintern har jag haft målsättningen att träna kontinuerligt mer än att träna hårt. Har jag inte känt för att springa har jag åkt skidor, eller tränat styrka. Har jag inte varit sugen på intervaller har jag bara kört distans. Har jag inte velat träna har jag inte gjort det. Så enkelt är det.

Är nog därför som jag nu känner att myrorna i benen börjar komma, och i och med Broarna premiären är löparsäsongen igång på allvar. Vilket känns oerhört kul. Jag känner ett sug att träna mer fart, bli trött, flåsa och lida!

Min premiär blev för helt okej och jag känner mig nöjd med insatsen. Tiden blev till slut 16.25. Målsättningen före start var att hålla jämn 3.15/km fart, vilket blir en sluttid på just 16.25. Bockar av en lyckad målsättning. Det som var både positivt OCH negativt var min vader.

Mitt löpsteg kräver god styrka i vadmuskulaturen, och den känner jag inte är optimal just nu. Beror dels på ovana med hårdare underlag och dels på bristen på fartpass. Detta gjorde att jag var tvungen att hålla igen för att vadmusklerna inte skulle gå sönder. Positivt med det är då att det alltså finns sekunder att få ut redan nu.

Fokus blev därför en bit in i loppet inte på tiden, därför skönt att ändå ha kunnat uppfylla mitt tidsmål. Jag försökte undvika asfalten så mkt det gick, och sprang på sidan. Loppet blev pga antagligen lite bökigare och tyngre. Så peppar, peppar, ta i trä!

Övriga projekt som är i görningen är ett samarbete med Friskvårdskompaniet. Där kommer jag under våren hålla i gemensamma löparpass. Hoppas på hitta åt alla gömda löparnördar i våran lilla stad.

Barmarkssäsongen för alla hockeyspelare är snart igång, och det bävar säkert över att snöra på sig dom där förbannade löparskorna igen. Jag kommer att bedriva fysträning med AIK´s B-juniorer. Dom kommer få känna den smärtan som löpare lär sig att älska!

Inga kommentarer: