torsdag 19 november 2009

Ilska

Dagen som varit har till större delen ägnats åt jakt. Följde med Tobbe och Micke till Mörttjärn utanför Renström, två mil från Boliden. Är jättefina marker med mkt kuperad terräng och blötmarker. Då det var rätt dassigt väder så var förhoppnigarna inte alltför stora. Hur som helst skulle det bli kul att få fara ut och släppa Krut. Då Tobbe är en pryltokig karl så har han självklart en Garmin Astro till sin älghund. Den fick hängas på Krut idag. Måste säga att det är ett riktigt roligt och användbart verktyg. Speciellt vid injagning av en fågelhund.

Det var längesen jag senast var ut på fågel-jakt och Krut var kanske lite rostig i rören, för han sökte STORT. Som längst var han 650 m bort, blev lur på att han drev renar och blev beredd på höra en renskötar-bössa eka i skogen, men fick tillbaka hunden vid liv. Blev dock inga fåglar i säcken, såg heller inte så många fåglar. Tyvärr... Blev själv rätt less också då Krut ville sticka iväg så långt hela tiden. Dåligt kontaktsök, stort sök på djupet, blev både arg och less. Tror både Micke och Tobbe blev förvånade när jag skällde ut hunden efter noter. Jag var så förbannad. Har hört att en del inte tror lille Pär kan blir arg, men det kan jag. Ni som vet, ni vet...

Håller i skrivande stund på att packa packet mot en Lycksele-helg. Alltid trevligt, plus att det antagligen blir jakt både lördag och söndag. Kanske lite ripjakt lördag, och toppfågel söndag. Får se vad vädret tillåter.

Är så fruktansvärt trött så jag vill bara sova, men kvällarna är lugna sköna stunder som jag ändå värdesätter att ta vara på. Måste dessutom packa klart.

Inga kommentarer: