torsdag 19 november 2009

Träning

Detta är ju inte bara en jakt och "vad-gör-Pär-om-dagarna"- blogg utan också träning ska rymmas här. Senaste hårda passet var snabbdistans igår, blev 10 km i 3.30/km vilket kändes oväntat bra. Senast förra veckan fick jag slita för att hålla 3.35 i 6 km. Ett steg i rätt riktning.

Kan väl inte säga att jag hittills under grundträningsperioden tränat så mkt mängd, eller hårt. Har funderat en del på min träning. Då jag har så mkt för mig och vill hinna med så mkt och inte är speciellt sugen på prioritera bort en massa saker till förmån för 12-15 mil löpning i veckan funderar jag på att satsa på kvalité och se hur det funkar. Som ett litet experiment kan man väl säga. Har länge tänkt att grundbulten i löpträning består av 4 grundpass.
  • Långa intervaller, kort vila. Typ 10x1000, 3x3000, 6x1500m...
  • Korta intervaller, längre vila (dock inte lång) Typ 15x400, 15x300, 20x200...
  • Snabb distans ca 6-12k
  • Långpass ca 25-30k

Dessa pass ska vara en grund för varje vecka. Detta tycker jag då bör kompletteras med löpstyrka och ren styrka. Vill veckan bli ännu tuffare kan ett antal lugnare distans pass adderas.

Vad jag då tänker kanske bara innebär 7-9 mils löpning/vecka. Men det är effektiva mil. Köra detta diciplinerat och komplettera med en hårdare vecka/månad tror jag att formen ändå kan mynna ut i bra resultat.

Målet med nästa sommar är först och främst att vara i så pass god form att motivationen är på topp och jag känner ett sug. Sedan vill jag som varje säsong lyckas bli stabil på tider under 15 min på 5000m. Eftersom jag tycker det gått så bra på 3000 hinder vill jag satsat hårdare på det, med en form som klarar ner mot 8.35 på 3000m och slipa på hindertekniken tror jag sub 9 min på hinder inte är någon omöjlighet. En sådan tid på ett SM kan faktiskt räcka för medalj, vilket skulle vara en dröm. Medalj på ett seniormästerskap.

Men som sagt, det största målet är att ha motivation och känna mig i bra form.

Inga kommentarer: