söndag 29 november 2009

Första advent

Det börjar närma sig jul och än så länge verkar det bli en grön sådan. Har dock hört rapporter om att det tempen ska hålla sig under nollan nu ett tag. Tycker det antingen kan vara som det varit hittills, ingen snö och i princip höst-väder eller också vitt överallt. Allt därimellan kan jag leva utan.

Fick en jaktdag i helgen. For ut i fredags och hade mest fokus på att träna söket på Krut, då jag inte har så stora förhoppningar om att hitta på fågel på de markerna. Krut sökte riktigt bra första halvan, sen var det nog jag som tappade fokus då skogen blev väldigt tät plus att jag hade lite lokaliseringsproblem. Såg ändå en del fågel, några orrar och järpar. Men ingen ville tyvärr trycka ordentligt. Vi gick även på två rådjur och Krut verkar inte ha någon större lust att driva, vilket är bra. Han stod och kollade på dem ett tag, sen fick han faktiskt springa efter dom då dom stuckit. Blev en sväng på kanske 45 sek, låter kanske inte mkt men en hund kan ta sig ganska långt på så kort tid. Om det betyder att hans rovskärpa inte är extrem eller om rådjur helt enkelt inte är intressant vet jag inte. Tycker han visar ett bra beteende hur som helst.




Nu är det bestämt iaf. Har haft lite vånda hur jag ska göra. Men har beslutat mig för att låna ut Krut i avel. Blir nog om 2 veckor då tiken redan har kommit i löpen. Blir en ny intressant upplevelse plus att min lilla pojke kan få tjäna lite extrapengar. Är ju egentligen lite sugen på att ta en valp från kullen, men mitt läge gällande jobb och övrigt liv är i nuläget lite oplanerat.


Har fått lite jul hemma också, behövs inte så mkt för att få det lite julmysigt tycker jag.


Nu blir det träning sen julmarknad och första julbordet på Nordanå. GOTT!!

Inga kommentarer: