måndag 16 november 2009

Av med oskulden

Nu var det längesen jag gjorde en update. Beror på en massa saker, tycker inte jag haft något med läsvärde att skriva om, dålig motivation osv etc mm.

Men senast jag skrev skulle jag iväg och jaga vildsvin. Den resan blev över all förväntan, fick dock inte skjuta något själv. Men jakt bedrevs större delen av tiden, för mkt sömn blev det inte. Totalt sköts 3 grisar som vi 5 fick dela på. Så var och en fick fylla frysen med 15 kg kött. Inte helt fel. Vi hade det nästan för bra. Bodde på en underbart vackert belägen gård i ett eget litet gårdshus, helt gratis. Inget betalade vi för jakten eller köttet heller. Kändes nästan konstigt bra.

Tyvärr fick inte Krut följa. Men jag blev gode sugen på testa han på vildsvin. Tror faktiskt att han har så pass bra psyke att klara det. Skulle dock vilja testa han på tama vildsvin nånstans först. Blir ett sommarprojekt!

Annars för Kruts del fick han i lördags brösta upp sig inför en domare på utställning i Umeå. Tycker faktískt det är riktigt kul att dels se en massa hundar och få ett omdöme om sin egen hund. Tyvärr kändes det som om domaren hakade upp sig på väldigt små detaljer vilket gjorde att Krut endast fick ett andrapris. Alla jag pratade med tyckte det var orättvist. Med tanke på att han förra året blev bästa korthårs valp på hela utställningen. Han har ju inte fulat till sig sen dess.

Hur som helst var det en uppfödare som tyckte han var riktigt fin iaf och ringde mig igår om jag ville avla på Krut. Kändes väldigt smickrande även om jag blev lite tagen på sängen. Jag har ju inte ens ägnat det en tanke. Har ju fullt upp med att lära mig allt om vad hundägande innebär.
Så jag ska fundera på det. Kan ju ändå bli en slant, för jag skulle få en tusenlapp per valp, eller en valp. Men där sa Stina stopp, inte ett till dräglande vilddjur. Personligen tycker jag att det är Max som är vilddjuret i våran familj, men det vågar jag inte säga högt. För han är ju Stinas favvo... Nä, han är fin också. Våran hushund :-)

Övrigt gällande jakt, så går skogsfågel jakten med stående hund mot sitt slut för denna säsong. Tyvärr känner jag inte att Krut är injagad, han har ännu inte det fina sök jag vill att han ska ha. Men så länge inte snöexplosionen har kommit går det ju fortfarande vara ute och träna sånt.
Är dock sugen på lite rådjursjakt då det finns gott om dom i Frostkåge. Vore gott på tallriken... mohahaa >-)!!

Inga kommentarer: