tisdag 11 augusti 2009

Träning mot New Yo... Lidingö mena´ ja..

Träningsmässigt så lite nyfunnen motivation infunnit sig. Efter att ha sprungit 10 km i Luleå, Kalasmilen, i torsdags på en medioker tid som 33.33 min s å kände jag att detta gåååår inte.
Har hela tiden tänkt att jag ska springa Lidingöloppet i år, men vill samtidigt inte lyckas med samma bedrift som förra året. Trodde jag var i bättre form än jag egentligen var och var tvungen att bryta vid 21 km. Alternativet var att kräla sista milen och det kände jag inte för.

Så nu är uppladdningen inför det inledd. Har lagt upp ett custom-made träningsschema fram till den 26 sep. Innehåller mycket backintervaller, långa intervaller i kuperad terräng samt långpass på Vitberget (där alla backar finns). Alltså mkt backe.
Om det är någonting jag vet hur man toppar formen inför så är det Lidingöloppet. Har lyckats med det nästa varje gång jag sprungit där. Mit hemliga recept är inte så hemligt, spring tunga, långa och många backar. Då det har gått som bäst är det faktiskt under distanspassen jag försökt springa så kuperat som möjligt. Alltså ingen maxbelastning, men styrkan kommer ändå.

Gårdagens träningspass, 10x300m back, blev lyckat. Kände mig jämn uppför, inte urstark. Men jämn, inte som jag känt under en del tidigare backpass, där jag bara känt mig vek.
Dagens träning blev 15k dist i makligt tempo även om det kändes som jag stundtals fick slita för att hålla mig under 4.30/k. Eftersom jag hade min Forerunner på mig var det hela tiden tydligt vilken fart jag höll, givetvis sprang jag och kollade på den hela tiden också. Men den är ju ny, och då får man göra så. Även om det bidrog till en något trissad fart. Men positiv känsla att känna sig lite sliten från ett tidigare pass.

Kvällen har tillbringats hos Micke som bjöd på go´fika, en väldigt kladdig kladdkaka med Daim...mmm! Sen fick vi se nästan alla 1000 bilder han tog under sin USA-resa. Lite avundsjuk blir man. New York är ändå en stad man någon gång måste besöka. Tänkte för mig själv att jag skulle börja satsa mot maraton, för att ha en bra ursäkt för att fara dit. :-)

Inga kommentarer: